Terapia hormonalna

Antykoncepcja hormonalna

Antykoncepcja hormonalna to najbardziej komfortowa metoda zapobiegania ciąży. Najbardziej popularną formą jest stosowanie pigułek i tabletek antykoncepcyjnych, choć równie skutecznymi są wkładki i implanty antykoncepcyjne oraz plastry i zastrzyki antykoncepcyjne. Do antykoncepcji hormonalnej można zaliczyć także pigułki „po”. Dostarczane w ten sposób do organizmu kobiety dodatkowe hormony nie są jednak obojętne, ważne jest zatem, aby środki antykoncepcyjne przyjmowane były pod kontrolą lekarza ginekologa. Ginekolog indywidualnie dobiera z wielu obecnych na rynku medycznym środków, te, które będą najlepiej tolerowane przez organizm każdej z kobiet.

Pigułki antykoncepcyjne i inne metody antykoncepcji hormonalnej mają następujące działanie: hamują owulację, zagęszczają śluz w drogach rodnych, zwalniają tempo transportu komórek jajowych z jajnika przez jajowody), zmieniają błonę śluzową macicy, uniemożliwiając zagnieżdżenie się zarodka. Wysoka skuteczność tego typu środków wiązać się może jednak z pewnym ryzykiem występowania niepożądanych skutków ubocznych.

Hormonalna terapia zastępcza

Hormonalna terapia zastępcza jest skierowana do kobiet wchodzących w okres okołomenopauzalny, mająca na celu złagodzenie objawów klimakterium (menopauzy, przekwitania). W tym okresie życia, w organizmie kobiety dochodzi do szeregu zmian, które skutkują niedoborem hormonów. Do najczęstszych przypadłości związanych z menopauzą można zaliczyć: uderzenia gorąca i nadmierne pocenie się, rozdrażnienie i nerwowość, spadek libido, poczucie niepokoju i problemy związane z funkcjonowaniem układu moczowo-płciowego. Hormonalna terapia zastępcza jest skuteczną metodą zapobiegania tego typu przypadłościom. Leczenie hormonalne ogranicza również ryzyko występowania cukrzycy, nadciśnienia, miażdżycy, raka jelita grubego, choroby Alzheimera i osteoporozy przy równoczesnej poprawie parametrów gospodarki lipidowej i poprawie jakości snu. Aby leczenie było skuteczne, plan terapii należy dobrać po konsultacji z lekarzem ginekologiem.

Leczenie zaburzeń miesiączkowania

Zaburzenie cyklu miesiączkowego może być spowodowane przyczynami naturalnymi (np. silny stres, duży wysiłek fizyczny, zmiana klimatu czy dieta) lub efektem choroby. Problem ten dotyka najczęściej dziewczyn w okresie dojrzewania oraz kobiet przed menopauzą. W większości przypadków te ginekologiczne zaburzenia mają podłoże hormonalne. Objawiają się w różnoraki sposób – miesiączkowanie nie jest regularne, menstruacje są zbyt skąpe lub zbyt obfite, bolesne lub zbyt długie bądź krótkie. Leczenie zaburzeń menstruacyjnych leczone jest za pomocą dobranej odpowiednio kuracji opartej na tabletkach hormonalnych. Odpowiednie dobranie systemu leczenia jest możliwe jedynie po wykonaniu badań ginekologicznych i hormonalnych.

Spec. ginekolog-położnik lek. Karolina Widenka-Macina

ul. 1 Maja 24 / 2 piętro